تکنولوژی

مطالب این وبلاگ درباره ی رشته ی تکنولوژی آموزشی است

تکنولوژی

مطالب این وبلاگ درباره ی رشته ی تکنولوژی آموزشی است

10نکته جهت املای تقریری


1- نخستین موضوع سکوت و آرمش در کلاس است: که دانش آموز باید بیشترین تمرکز لازم را در زنگ املا داشته باشد و بیش از 50 درصد درست نویسی املا  مربوط به تمرکز و سکوت و آرمش در کلاس است که این نکته ی بسیار مهم ، باید مورد توجه دبیران و دانش آموزان قرار گیرد . اکثر غلط های املایی از این دسته محسوب می شوند. یعنی عدم تمرکز به دلیل صداهایی که در اطراف ما موجود است .

2- هجی و بخش کردن کلمات و ریشه یابی :دومین مبحثی است که دانش آموز باید به ان توجه کند.

 به طورمثال :              

الف : نوشتن کلمات تشدیددار  با بخش کردن کلمه می توان حرف مشدد را پیدا نمود.

ب: به یاد آوردن شکل کلمه : کلمات مشکل در تمام املا زیاد نیست و دانش آموز باید روی 5 تا 8 کلمه دقت لازم رابه عمل آورد .

ج: یافتن ریشه ی کلمات (فارسی یا عربی) و هم خانواده سازی: توجه به این نکته در بسیاری از موارد کمک شایانی برای درست نوشتن املا است.

3- لب خوانی: دبیر مربوطه ای که املا را تقریر می نماید باید در نقطه ای از کلاس بایستد تا تمامی دانش آموزان صورت دبیر خود را مشاهده نمایند .  پس اگر دانش آموزان را در این راه تقویت نماییم  گام موثری در کم اشتباه نوشتن املای دانش آموزان برداشته ایم.

4- باز نویسی :کلماتی که شکل آنها را فراموش کرده ایم . چون تعداد این کلمات زیاد نیست بهتر است یک تکه کاغذ در کنار خود داشته باشیم و کلماتی راکه صورت های مختلف دارد بنویسیم و صورت کلمه ای که به چشم ما آشنا تر است،انتخاب کنیم.

5- گوش دادن دقیق را برروی صدای معلم :همانگونه که در زنگ تفریح از میان صداهایی که در اطراف ما شنیده می شود  ما با دقت تمام تمامی صحبت های دوستان خود را می شنویم  یا در شلوغی اتوبوس درس می خوانیم  پس بهتر است ذهن و گوش خود را بر روی صدای معلم متمرکز کنیم .

6- دقت بر روی حروف هم آوا

قابل کشیدن ( در حالت بخش کردن )

غیر قابل کشیدن ( در حالت بخش کردن )

غ :    غایب  - غنی

ق : قاشق - حقوق

ح :     حامد -  حساب

ه  :   هوا – اهواز

آ  :    آماده - الآن

ع  :  عمق  - معبد

م  : منابع - مسلمان

نب :    انباشته - گنبد

ای :خانه ای -  دیده ای

یی :پایین – تضییع – تشییع

 

7- دقت در معنی جمله: گاهی اشتباه و غلط های موجود به دلیل تکرار کردن کلمات توسط دیگر دانش آموزان می باشدو این کار باعث می شود درست متوجه صدای معلم نشویم و مثلا : به جای گفته است بنویسم خفته است در اینجا توجه به معنی جمله ،ما را در درست نوشتن جمله یاری می نماید .

8- دقت در شنیده ها :گاهی در نوشتن جمله به دلیل عدم تمرکز از مطلب عقب می افتیم دراین هنگام باید هرچه را که از دبیر مربوطه  می شنویم را بدون ترس و هیجان اضافی بنویسم و مطلب را ادامه دهیم و در پایان و یا در نوبت های بعدی قرائت املا  آن را بنویسیم . اگر بخواهیم منتظر قرائت مجدد آنچه را که ننوشته ایم باشیم ممکن است عقب افتادگی ما از یک کلمه ، به یک جمله یا بیشتر بکشد.

9- تمرین زیاد :بر روی کلماتی که حروف های مشترک هم آوای دارند . بیشتر تمرکز ما باید بر روی کلماتی باشد که صدا های یکسانی در تلفظ دارند:

 ذ – ز – ظ – ض / س - ص- ث/ ت – ط  /ه -ح / غ- ق / ء-ع

10- جمله خوانی: بهترین راه املا نویسی است. تلفظ  تک تک کلمات مانند دوره ی ابتدایی برای دانش آموزان مناسب نیست زیرا اساس کار املا علاوه بر درست نویسی ، تمرین تمرکز و تقویت حافظه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.